mandag den 6. april 2009

Det gør ondt - og godt !

Sport er fedt ! Generelt ! Men det er altid federe, når man holder med nogen. Derfor har jeg som de fleste andre nogle yndlingshold, som jeg følger - dog uden at være fanatisk med det.

Det var ikke nogle af mine yndlingshold, der var på skærmen her til aften. Dog var jeg glad for, at OB slog Randers. Ved ikke helt hvorfor, men jeg kan godt lide de stribede fra Fyn.

Men mine yndlingshold er stort set aldrig på tv. SOS' sympatier ligger andre steder end der, hvor tv synes, at det er interessant at sende fra.

Det er sgu ikke så tit, at der er livekampe fra Ølstykke Stadion, hvor Ølstykke FC har hjemmebane. Og Portman Road er åbenbart heller ikke tv-selskabernes foretrukne fodboldbane. Utroligt, at de kan overse Ipswich..... men det er de ret gode til. At overse dem.

Men det er altså alligevel mine yndlingshold. Ølstykke FC, fordi jeg oprindeligt kommer fra det område og fulgte holdet meget tæt gennem seks-otte år. Det er snart ti år siden, at jeg var stamgæst på Ølstykke stadion, men hjertet er der stadig !

Vidste I i øvrigt, at de har Danmarks suverænt bedste stadionpølser i Ølstykke ? Det har de ! De alene er en tur på stadion værd. Og har da også reddet en enkelt kedelig kamp eller to for mig i tidens løb :-) Nå, men det er altså mit yndlingshold i Danmark. Ølstykke FC !

Jeg kommer meget sjældent på stadion nu, fordi jeg er flyttet langt væk, men tekst-tv bliver fulgt intenst hver weekend, artikler på nettet læst grundigt, og humøret får lige et gear op efter en Ølstykke-sejr. Og så er der fremragende lir i det på mit arbejde, hvor mange holder med klubber som Brønshøj, AB, HIK og den slags klubber i rækkerne lige under SAS Ligaen.

Omkring Ipswich, så er forholdet også tekst-tv og internet baseret, da de sjældent spiller på dansk tv. Og der er egentlig ikke nogen rigtig god grund til, at jeg holder med dem. Det kommer fra, da jeg var en lille knægt og så fodbold på DR om lørdagen. Ipswichs blå trøjer var samme farve som min egen i min lille lokale klub, så dem måtte jeg da holde med, ik ?

Problemet med at holde med sådan nogle hold er, at det gør temmelig ondt. Ølstykke FC har i mange levet med r.... i vandskorpen i 1. division. De klarede den liiiiige år efter år efter år. Men sidste år kiksede den sgu, så nu er de nede i 2. division. Den slags placeringer fortæller selvfølgelig historien om en klub med flere nederlag end sejre. Ellers havde nedrykning jo ikke været et tema år efter år, vel ? Men det er jo også det, der gør det fascinerende. At man bliver ved at holde med dem, når det gør ondt. Og så er det altså tilsvarende sjovere, når sejrene kommer.

Situationen er den samme med Ipswich. Det gør ind i mellem også meget ondt at holde med dem. Men sejrene..... de gør SÅ godt.

Og det er sgu da sjovere end at holde med Manchester United, hvor man vel knapt nok kan blive rigtig glad for endnu et engelsk mesterskab. Det er jo bare et mere til listen. Næh, så hellere hold, der går amok i jubel, når de får skrabet en 2-1'er hjem over Brønshøj :-)

Hvem holder I med ? Og hvorfor ?

PS: I øvrigt kommer min kærlighed til spil på sport også fra det faktum, at jeg sjældent kan se mine yndlingshold i tv. For hvis man nu lige har en tyver på dem, der spiller i tv... så er man fan af dem i 90 minutter. Og det er ekstra god lir foran skærmen :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar